• 23 april van dit jaar stond de wedstrijd Minnertsga tegen Twijzel ook op het programma. De uitslag van die wedstrijd was 1-1 en de kop boven mijn verslag was toen exact hetzelfde als de kop die ik nu gebruikt heb. Daar is dus weinig creativiteit voor nodig. Dan lees je dat verslag nog eens na en dan waren de gelijkenissen met die wedstrijd heel erg groot. Ook weer Minnertsga die aan de leiding kwam en met grote kansen om de wedstrijd definitief naar zich toe te trekken. En dan toch nog het stugge Twijzel dat in die wedstrijd vlak voor tijd gelijkmaakte.
    Twijzel had gisteren een aardige schare publiek meegenomen en de ploeg van trainer Boersma kent net als Minnertsga een wisselende start. Vorig jaar draaide het in de top van de 3e klasse mee maar nu staan ze gelijk als Minnertsga op een gedeelde 9e plaats met 9 punten. Een belangrijke pot derhalve.
    Dat gold uiteraard ook voor Duco Mulder. Die wil natuurlijk het onnodige en zure verlies van vorige week tegen Anjum rechtzetten. Duco heeft dit seizoen toch te maken met te veel wedstrijden die onnodig punten hebben gekost. Gerlof Glazema was geblesseerd maar verder was de ploeg compleet.
    Scheidsrechter was Dhr. A. Dijkstra. Nadere informatie leerde mij dat deze man al 64 jaar was en op het oog een bijzonder fitte indruk maakte. En dat bleek ook in de wedstrijd. Waar veel wat oudere scheidsrechters niet meer in staat zijn het hele veld te bestrijken zat deze Dijkstra er bovenop. Hij overrulde zelfs zo nu en dan de grensrechters omdat hij op een positie stond dat hij het beter zag. Hij hield de wedstrijd kort en dat leverde met name bij spelers van Twijzel wel eens wat commentaar op maar al met al floot hij (op 1 beslissing na) een prima wedstrijd.
    Dan de wedstrijd. Na anderhalve minuut draaide onze grens Wim Abma zich even om naar ons en zei : zo, die zijn we goed doorgekomen. Refererend natuurlijk aan die belabberde start bij Anjum. Maar hij had zich maar net weer omgedraaid of een aanvaller van Twijzel schoot vanaf een meter of 20 keihard op de onderkant van de lat boven Jorn Helder. Daar kwamen we dus goed weg. Het eerste kwartier was duidelijk voor Twijzel. Minnertsga kwam maar moeilijk in zijn spel. Echte grote kansen kregen beide ploegen echter niet. Beide keepers lieten zien dat ze uit het goede hout gesneden waren. Gaandeweg de eerste helft nam Minnertsga steeds meer het initiatief en het zag in de 31e minuut een schot van Jildert de Vries maar net geblokt worden. Een schot even later van Siemen Sake Kamstra van Twijzel werd prima gepakt door Jorn Helder. In de 37e minuut werd Jarco Kingma in de hoek van de 16 onreglementair ten val gebracht en scheidsrechter Dijkstra was onverbiddelijk . Penalty. Enno Kingma ontfermde zich over de bal maar zijn poeier werd spectaculair uit de hoek geranseld door keeper Zwaagstra. En in de rebound kreeg Jarco Kingma nog een goede schietkans maar de bal ging centimeters naast het doel. Daar liet Minnertsga een grote kans liggen om voor de rust op voorsprong te komen.
    Minnertsga begon de 2e helft wel prima en in de 50e minuut kreeg Jarco Kingma een diepe bal aangespeeld. Hij zette prima voor en Laurens schoot de bal binnen 1-0. Scheidsrechter Dijkstra ging niet mee met het vlagsignaal voor buitenspel van de grens en dat had hij prima gezien.
    En 2 minuten later had Minnertsga de wedstrijd definitief in het slot kunnen en moeten gooien toen Ydo Hoekstra, na een flitsende aanval en een prima voorzet van Laurens, geheel vrij voor keeper Zwaagstra kwam. Maar die keerde de inzet van Ydo. Twijzel bleef echter in de omschakeling gevaarlijk en een schot van Johannes Storm ging maar net voorlangs. Een minuut later was het Jarco Kingma die een kans kreeg maar keeper Zwaagstra kon er een corner van maken. Minnertsga kreeg een tegenslag te verwerken toen Herre de Vries in de 67e minuut geblesseerd het veld moest verlaten. Feike Nieuwhof werd zijn vervanger. Het was echter Twijzel die in een van de uitvallen gelijkmaakte. Invaller Wiebe Aardema wist koppend te scoren. 1-1. Duco wisselde Geert Siegersma nog voor Jort Haagsma en Minnertsga ging nog volop voor de winst. En in de 81e minuut was er een curieus moment. Minnertsga kreeg een vrije trap op zo’n 25 meter van de goal van Twijzel en die werd in een keer laag en hard binnengeschoten. De scheids constateerde echter buitenspel van een speler van Minnertsga die echter geheel niet in de baan van het schot stond. Maar de scheids was onverbiddelijk, hij keurde hem (volledig ten onrechte) af. In de laatste 10 minuten kreeg Enno nog een kans na een diepe bal van achter maar zijn inzet werd een prooi van keeper Zwaagstra.
    Zo eindigde de wedstrijd in 1-1 en daar mocht Twijzel het meest tevreden mee zijn. Wij misten deze middag op cruciale momenten de koelbloedigheid om de wedstrijd te beslissen. Al met al echter een heel aantrekkelijk duel die geen moment verveelde.
    Volgende week de uitwedstrijd tegen nummer 2 ONT. Altijd zwaar daar maar wie weet hoe een …… een …… vangt.
    Tot volgende week

Groeten Nico

En voor degene die gistermiddag Sinterklaas inkopen moesten doen hierbij de opstelling:
    Jorn, Mees, Frans, Henk, Geert (Jort), Herre (Feike), Ydo, Jildert, Jarco, Laurens en Enno