• We schrijven 8 november 2021, het moment dat vv Minnertsga 3 haar grootste nederlaag ooit (?) leed… In en tegen Deinum werd na circa 70 minuten de douches opgezocht met een ontluisterende stand van 11-0 op het scorebord.

Gisteravond mocht de equipe van leijder WDV het opnieuw proberen tegen deze tegenstander. Ondanks de grote nederlaag van vorig jaar was er een grote groep liefhebbers gevonden om op deze mooie dinsdagavond een balletje te trappen. Het B veld lag er bij als een biljartlaken en alles wees erop dat dit een speciale avond ging worden. Voorafgaand in de wedstrijdbespreking werden 3 doelstellingen op het spreekwoordelijke bord gezet:

1. De volledige 90 minuten vol maken.
    2. De Deinummers onder de 10 houden
    3. Zelf een goaltje meeprikken

Met deze punten in het achterhoofd begonnen we in de volgende opstelling:
    ------------------------------- Jildert Glazema -----------------------
    Rimmer Wijngaarden, Pieter Vogels, Bauke Joostema, Rudmer de Vries
    --------------- Hein Lieuwe Joostema -- Willem de Vries --------------------
    Syrt Glazema ------------- Jacob Wassenaar ----------- Folkert Feenstra
    ----------------------------- Feike Jochum Vogel --------------------------

Voor de begrippen van het 3e hadden we een zeer ruime en kwalitatief sterke bank met de namen: Robert Loonstra, Tjerk Nagel, Hein Joostema, Guido van der Meer en Outger Terpstra.

De wedstrijd stond onder leiding van Gert Jan Visser. Hij zou een betrekkelijk eenvoudige avond hebben en een goede wedstrijd fluiten. De Grensrechter aan Minnertsgaaster zijde was Ruurd de Vries.

Vanaf het eerste fluitsignaal had Deinum veelvuldig de bal zonder echt gevaarlijk te werden. Organisatorisch had het derde de zaakjes keurig voor elkaar zoals ze dat dan mooi zeggen. Aanvallend konden we slechts enkele speldenprikjes uitdelen. Folkert stichte gevaar met enkele solo’s en vrije trappen, maar echte 100% kansen kwamen hier niet uit. Ook Jacob kwam een keer goed door en omspelende op de voor hem typerende manier enkele tegenstanders. Helaas verkleinde de keeper goed zijn goal voordat Jacob een echte doelpoging kon wagen. Inmiddels waren we al een half uur schade vrij doorgekomen en Deinum begon zenuwachtig te worden. Zij spelen vol voor het kampieoenschap en waren bang voor een onverwachte uitglijder. Uit wanhoop gingen ze steeds meer de lange bal spelen, die door ons centrum achterin eenvoudig onschadelijk gemaakt konden worden. Tot het moment dat Deinum een corner werd toegekend… De scherp indraaiende bal kon tussen een aantal Minnertsga verdedigers toch nog worden ingekopt. Jildert redde uitstekende op deze kopbal, maar de afvallende bal werd van dichtbij en keihard tegen de touwen geschoten. Zichtbaar een opluchting voor de Deinummers en een kleine aderlating voor het derde. Met nog enkele minuten te spelen in de 1e helft werden de mouwen nogmaals opgestroopt en werd het Deinum heel moeilijk gemaakt. Een mooie stervende zwaan actie van Feike Jochum werd daarbij de de scheidrechter op waarde geschat. De rust werd met de stand van 0-1 gehaald.

In de 2e helft werden er veelvuldig gewisseld. Bauke moest de beregeningsinstallatie verzetten en Jacob had vele aanslagen op zijn benen te verwerken gekregen.

Opstelling voor de 2e helft:
    ------------------------------- Jildert Glazema -----------------------
    Rimmer Wijngaarden, Pieter Vogels, Outger Terpstra, Rudmer de Vries
    --------------- Guido van der Meer -- Willem de Vries --------------------
    Hein Joostema ------------- Feike Jochum Vogel ----------- Folkert Feenstra
    --------------------------------Tjerk Nagel --------------------------

Het spelbeeld zou niet veel veranderen. Deinum de betere ploeg, maar het 3e hield zich strijdend staande. In de eerste 10 minuten na rust een aantal corners en vrije trappen voor Minnertsga, maar de bal viel helaas niet goed. Na een uur spelen roste Deinum de bal blind naar voren, maar de pijlsnelle nr 10 van Deinum schatte deze bal op waarde in en kon door op onze keeper. Zijn schot kon nog net gepareerd worden, maar de afvallende bal werd een prooi voor de spits van Deinum en hij bracht daaarmee de 0-2 op het scorebord. Hierna een periode waarin de krachten bij beide teams wat begonnen af te nemen. Deinum wisselde een aantal keer en bij ons werd de moegestreden WDV vervangen door Hein Lieuwe voor het laatste kwartier.
    Na een goede actie van Folkert had FJ de aansluitongstreffer op zijn linkerschoen, maar hij raakte de bal niet goed en de bal verdween naast de goal. Verdedigend had Minnertsga de zaakjes goed voor elkaar en Deinum kon op 1 moment na eigenlijk niet meer gevaarlijk worden. Dit moment werd onschadelijk gemaakt door Rimmer, met een perfect sliding haalde hij de bal uit de doelmond vandaan. Inmiddels begon de duisternis in te vallen en de scheids besloot een einde te maken aan deze wedstrijd. Met 2 van de drie doelstellingen gehaald liepen we met een tevreden gevoel van het veld. We hebben het de beste ploeg van onze competitie nu in elk geval flink lastig gemaakt. Dat het 1e elftal in de slotfase hun inhaalwedstrijd nog won maakte de avond alleen maar mooier. Voor de trouwe fans, komende zaterdag speelt het reizende circus alweer, ditmaal in Leeuwarden tegen LAC Frisia 5, aanvang 14:30.

Tot dan!