• JO-19 ondanks verlies toch kampioen

De eerste training van dit seizoen kwam de vraag uit de spelersgroep: ‘Johan, spelen we dit jaar tweede of derde klasse?’ ‘Waarschijnlijk tweede klasse’ antwoordde Johan. ‘Is dat niet veel te hoog gegrepen?’ werd weer gevraagd.

In de bekerwedstrijden werd al duidelijk dat de tweede klasse zeker niet te hoog gegrepen was. Met twee overwinningen en twee nederlagen eindigde de JO-19 keurig in de middenmoot van deze ‘mini-competitie’.

In de competitie begon het nog beter te lopen, waar in de beker met alle moeite Warga met 3-4 werd weggezet, werd in de eerste competitiewedstrijd hier met 8-2 van gewonnen. Ook de drie wedstrijden hierna werden gewonnen (DFC 1-4) (Blauw Wit 2-5) (FVC 4-1). Toen kwam de wedstrijd uit tegen Nicator, de wedstrijd tussen nummer 1 en 2, de wedstrijd tussen de twee die beide nog geen enkel puntverlies hadden geleden. Een geweldige eerste helft leverde een 0-4 voorsprong op. Een tweede helft waar nog lang over na gesproken zal worden, werd uiteindelijk afgesloten met een 5-6 overwinning. Een geweldige teamprestatie. Misschien nog wel knapper dat de jongens hun koppie erbij wisten te houden onder deze omstandigheden. Na deze wedstrijd wisten de jongens dat ze met een resultaat thuis tegen Irnsum kampioen zouden worden.

1.5 uur voor de wedstrijd kwam het bericht dat Nicator verloren had tegen DFC. Dit betekende dat de JO-19 zonder te spelen kampioen was geworden. Maar Lucas zei ‘Alsnog 110% geven en ongeslagen dit seizoen afmaken’ en hier was iedereen het mee eens.

Binnen 20 seconden was het al bijna raak maar de bal vloog net voorlangs. In het restant van de eerste helft waren er geen grote kansen en werd het vele publiek dat afgekomen was op deze wedstrijd niet echt vermaakt. Na een kwartier in de tweede helft kwam Irnsum op voorsprong, 0-1. 20 minuten voor tijd wisselde Minnertsga aanvallend en het spel vloog op en neer. In de counter viel de 0-2 en hiermee leek de wedstrijd beslist. Jelter wist net voor tijd de 1-2 te maken en hiermee zou er nog een bloedstollende slotfase volgen. De prima fluitende Wessel trok (geïnspireerd door het WK) nog flink wat blessuretijd bij. Het zorgde voor flink wat druk op het doel van Irnsum, maar echte grote kansen kwamen er niet meer.

Zo werd deze wedstrijd met 1-2 verloren, maar dat mocht de pret niet drukken. Een fantastisch seizoen waar de JO-19 zeer verdiend kampioen is geworden.

Een team dat voor elkaar en met elkaar door het vuur gaat, zo zou je deze jongens kunnen omschrijven.

Gefeliciteerd toppers! Een feest gaat er ongetwijfeld nog komen.