• Na de 2 voetbal loze zaterdagen in verband met de voorjaarsvakantie kon de competitie dan eindelijk weer los. Aangekomen op het sportcomplex It Blikkelan in Hallum was het wel even wennen daar. De auto parkeren in een halve bouwput maar nu niet meer naar de troosteloze accommodatie die zijn tijd allang gehad had maar naar een splinternieuwe accommodatie die zeker gezien mag worden. Uit het verleden weet ik nog van met name Sybe Post dat Wykels Hallum al jaren bezig was met een nieuw gebouw maar het heeft heel wat voeten in aarde gehad. Mede met heel veel vrijwilligers is daar een pracht van een gebouw neer gezet waar de Hallumers best trots op mogen zijn. Het B-veld is nu het hoofdveld geworden en vanuit de ruim bemeten en mooie kantine heeft men een prachtig zicht op het hele sportcomplex. Het oude gebouw staat er nog in de vale verkeurde gele kleuren en is dag en nacht verschil met de frisse rode kleuren van het nieuwe complex. Zelfs het kaartverkoophokje is een verschijning. En….. bij de eerste stappen binnen de hekken zat er een tegel in de bestrating met daarop de tekst dat het een rookvrij complex was. Een prima aanvullende stap die past bij deze tijd.
    Dan toch een puntje van kritiek : onze jongens klaagden over het harde hobbelige veld. Ja, het zou ook best zo kunnen zijn dat zij, gewend aan het kunstgras, misschien wel mooi weer voetballers zijn. Ik zou het niet weten.
    Dan de ploegen. Trainer Max Houttuin is bezig met een grote verjongingssessie. De tijd van een Andre Polet of Jurjen Bosch is al even verleden tijd al hoewel het Dijkstra gehalte nog steeds een klein beetje aanwezig is. En er staat volgens het programmaboekje een goede lichting A’s aan te komen. Nu is het zaak om te handhaven. En dat is gezien de ranglijst al moeilijk genoeg. Duco Mulder heeft een redelijk fitte selectie maar begon deze middag met Jort Haagsma en Henk Helmus in de verdediging.
    Scheidsrechter was Dhr. Strampel uit Heerenveen. Hij floot een probleemloze wedstrijd maar liet zich bij het laatste fluitsignaal toch nog uit de tent lokken.
    Dan de wedstrijd:
    Minnertsga was gewaarschuwd over de speelstijl van de Wykels. Wat achterover leunen en in de omschakeling vliegensvlug de aanval zoeken. Het eerste kwartier speelde Minnertsga verzorgd maar wist geen echte uitgespeelde kansen te creëren. En het moest na 10 minuten Frans Schiphof al missen door een opgelopen blessure. De ook al niet fitte Geart Siegersma was zijn vervanger. De Wykels kregen hun eerste kans in de 18e minuut maar de kopbal van Youri Merkus ging hoog over. In de 22e minuut ging een inzet van Geart Siegersma maar net langs de verkeerde kant van de paal. Twee minuten later was het raak aan de andere kant. Een corner werd door niet goed ingrijpen van onze verdedigers door Mateas Almeida verlengd en voor de goal stond vogeltjevrij natuurlijk Bas de Groot die eenvoudig binnen kon tikken. 1-0
    Wat Minnertsga er in de verdere eerste helft tegenover zette was bedroevend weinig.
    De enige kansen van die helft kreeg Wykels Hallum. Een schot van Merkus in de 35e minuut ging net naast en Bas de Groot zag zijn schot in de 42e minuut op het laatste moment geblokt worden.
    In de rust werd Geart Siegersma al weer gewisseld en kwam de van een blessure herstelde Mees Moerbeek binnen de lijnen. En de rust had blijkbaar wat los gemaakt bij Minnertsga. Het begon veel bevlogener aan de 2e helft en stichtte veel meer gevaar. In de 58e minuut werd een vrije trap nog tot corner verwerkt maar die corner van Jarco Kingma kwam prima op maat op het hoofd van Enno Kingma en die kopte eenvoudig binnen 1-1
    De 2e helft bracht veel meer voetbal en het spel golfde heen en weer. En met name de Wykels kregen nog een paar goede kansen. Een schot van Almeida van een meter of 20 belandde boven Jorn Helder tegen de onderkant van de lat maar leverde geen goal op. En een snelle tegenstoot met een solo van Merkus bracht Bas de Groot vrij voor Jorn Helder maar die redde uitstekend met de voet. Duco bracht Gerlof Glazema nog binnen de lijnen voor Hidde de Vries maar ook die wist geen potten te breken. De beste kans kreeg Mateus Almeida nog in de 80e minuut maar hij kopte net naast.
    Het gif van de wedstrijd zat het in de laatste seconden van de wedstrijd. Minnertsga kreeg in de laatste minuut nog een corner waartegen Wykels Hallum massaal protesteerde. En je gelooft het of niet: toen floot de scheidsrechter ineens voor het einde van de wedstrijd, zonder die corner nog te laten nemen. En het verhaal dat een aantal Hallumers daarna haalden bij de scheidsrechter resulteerde in een aantal gele kaarten en zelfs in een rode kaart voor invaller Klaas Kuiken van Wykels Hallum. Een heel vreemd en volledig onnodig einde van deze wedstrijd, jammer.
    Zo eindigde de wedstrijd in een troosteloze 1-1 en daar mocht mijns inziens Minnertsga nog het meest tevreden mee zijn. Het goede spel van de laatste weken heb ik helaas deze wedstrijd nauwelijks gezien en met name onze voorwaartsen hadden het even niet deze middag. Volgende week beter, zou ik zeggen. Dan komt het lastige Kootstertille op bezoek. We zullen zien.

Groeten Nico

Voor de thuisblijvers die de thuiswedstrijden van het 2e en 3e belangrijker vonden hierbij de opstelling:
    Jorn, Frans (Geert- Mees), Henk, Herre, Jort, Jildert, Ydo, Enno, Hidde (Gerlof) , Laurens, Jarco,