• Met nog 3 wedstrijden voor de boeg zijn we in een beslissende fase gekomen van de competitie. Voor onze gasten uit Rottevalle is het doek al bijna gevallen. Zij moeten 3 keer op rij winnen om te ontsnappen aan directe degradatie. Maar dan hangt het ook nog af van de resultaten van Anjum.
    Voor Minnertsga liggen de zaken ingewikkelder. Want de nummers 9 t/m 11 spelen nacompetitie. En Minnertsga staat momenteel 8e. Ik heb deze week het schema van de nacompetitie even gezien en daar wordt je bepaald niet blij van. Dan ben je met wat geluk tot 17 juni onder de pannen.
    Toch is trainer Duco Mulder hoopvol gestemd als ik de verhalen zo mag geloven. Verliezen tegen Rottevalle komt in zijn woordenboek niet voor. Ook bij de spelers was er optimisme. Dat kan toch niet gekomen zijn van de resultaten van de 2 laatste wedstrijden want die waren niet om naar huis te schrijven. Duco had weer de beschikking over Ydo Hoekstra na weken van blessureleed. Hij miste echter Geert Siegersma. Scheidsrechter was de heer Jesper IJkema. Een jonge talentvolle scheidsrechter die een goede wedstrijd floot op een paar later omschreven zaken na.
    De opstelling van Minnertsga was voor mijn gevoel zeer merkwaardig. Met een soort 5 mans verdediging stond ineens Jildert de Vries links in de verdediging. Onze technisch beste man als back, een die we op het middenveld zo goed kunnen gebruiken. Maar Duco zal daar vast zijn reden voor gehad hebben.
    Beide ploegen begonnen zeer behoudend en na een half uur had ik nog geen enkele regel op papier over kansen en wetenswaardigheden. Het spel was zeer slordig van beide kanten en balverlies voerde de boventoon. Het enige wat Rottevalle in de hele 1e helft liet zien was een schot van Dirk de Vries in de 34e minuut wat door Jorn Helder onschadelijk gemaakt werd. En Minnertsga had maar 1 korte opvlieging in de 1e helft die evenwel ook direct een treffer opleverde. Het was in de 42e minuut de opkomende Ydo Hoekstra die met een steekpass de geheel vrijstaande Gerlof Glazema bereikte. Die schoot de bal buiten bereik van keeper Robert de Jong tegen de touwen 1-0
    De 2e helft was in elk geval wat boeiender al hoewel het veldspel zeer matig bleef. Minnertsga kreeg in de 48e minuut een vrije trap net buiten de 16. Maar het schot van Enno schampte de bovenkant van de lat. In de 51e minuut was er een kleine kans voor Rottevalle maar Jorn Helder redde.
    In de 60e minuut wisselde Duco de onzichtbare Laurens Hoekstra en Gerlof Glazema voor Hidde de Vries en Feike Nieuwhof. En Minnertsga kwam wat beter in het spel. Zo was er een prima aanval over rechts en uit de voorzet was het Enno Kingma die binnen tikte. Maar de grens van Rottevalle stak ten onrechte de vlag omhoog voor buitenspel en scheidsrechter IJkema nam dat over. In de 70e minuut kwamen Henk Helmus en Niels Jensma in het veld voor Jarco Kingma en Jort Haagsma.
    Het veld werd steeds groter en in de 80e minuut werd Feike diep gestuurd. De uitkomende keeper de Jong kwam met hem in botsing maar het spel ging verder. En de in balbezit gekomen Niels schoot op doel maar de bal kon gekeerd worden door een op de doellijn staande Rottevalle verdediger. Dat was de grote kans om de wedstrijd in het slot te gooien. Maar het werd nog fraaier. In de 89e minuut werd Niels Jensma diep gestuurd en zijn voorzet werd binnengeschoten. Maar wederom stak de grens van Rottevalle de vlag omhoog. En wederom werd dat door de jonge scheidsrechter gehonoreerd. Het scheelde volgens kenners meters. Zo werd ons een 2e treffer door de neus geboord. En de druiven werden nog zuurder toen geklungel in de verdediging van Minnertsga in de 90e minuut leidde tot een toevalstreffer van Rottevalle. 1-1
    Zo werd Minnertsga een zekere overwinning ontnomen door een grensrechter die dit voor de zoveelste keer presteert. Ik heb deze grensrechter in een verslag van een aantal jaren geleden eens nader omschreven (met initialen i.v.m. de privacy) toen ons hetzelfde overkwam. Het is eigenlijk een schande dat dit soort grensrechters nog langs de lijn staan. Maar ook de scheidsrechter treft wat dat betreft blaam. Een goede scheidsrechter heeft binnen een kwartier in de gaten hoe een grens zijn vlag hanteert en zal dan dus meer op eigen waarneming moeten fluiten. Maar achteraf is het gemakkelijk praten. Het scheelde ons deze middag 2 punten en die kunnen na afloop van de competitie best wel eens heel duur zijn.
    Volgende week moeten we op bezoek bij het al gedegradeerde Veenwouden. Dan moet het mes tussen de tanden en zal er voor elke meter gevochten moeten worden om de 3 punten binnen te slepen.
    En dan wat mij betreft graag met een gewone opstelling.

Groeten Nico

En voor de supporters die andere bezigheden hadden, hierbij de opstelling van Minnertsga:
    Jorn, Jort (Henk), Herre, Frans , Jildert. Mees, Ydo, Enno, Laurens (Hidde) Jarco (Feike) en Gerlof (Niels).