• Op de heenreis naar elke uitwedstrijd wordt in de auto altijd even de komende wedstrijd onder de loep genomen en onze kansen besproken. Ik heb het geluk dat ik mee kan rijden met 3 experts die alles van voetbal weten en er ook veel verstand van hebben. Die kunnen mij dan even bijpraten over tactische plannen etcetera. En ze waren deze keer wat gereserveerd over de mogelijkheden tegen Rottevalle. De cijfers spraken namelijk niet in ons voordeel. Even op een rijtje: onze laatst gespeelde competitiewedstrijd uit tegen Veenhuizen liep uit op een sof met een onnodig 4-2 verlies. Daarnaast trainde de selectie de laatste 2 weken met minimale bezetting door corona, zwakken, zieken en misselijkheden. En ten derde….Rottevalle uit is altijd lastig voor ons. Dat geven de cijfers wel aan want de laatste overwinning stamt volgens de gegevens nog uit de oertijd (2008).

Aangekomen op het mooie complex “It Hagehiem” ontvingen we bij het kassahokje een keurig programmaboekje waarin het voorwoord ons ook al niet wat extra moed gaf. Want Rottevalle zat volgens de schrijver in de winning mood met 3 overwinningen uit de laatste 3 wedstrijden en met name de 3-2 overwinning tegen Berlikum sprak tot de verbeelding. Daarmee bezette Rottevalle de 10e plaats vlak achter Minnertsga en men kon zich met een overwinning tegen onze hoofdmacht min of meer veilig spelen. Dus logisch dat men optimistisch was. Duco Mulder moet roeien met de riemen die hij heeft en de spoeling is momenteel dus. Dus werd Rienk v.d.Veen van het 2e meegenomen en zat Enne Joostema na een hele lange blessureperiode weer op de bank.

De wedstrijd stond onder leiding van de jonge scheidsrechter Bas Nigro. Minnertsga begon vliegend aan de wedstrijd en overrompelde Rottevalle. Al in de 3e minuut zette het een prima aanval op en het was Gerlof die na een listige pass van Hidde prima scoorde. Maar de 12e man van Rottevalle (grensrechter H.B.) dacht : oh bliksem, toch niet nu al achter, dat komt op de kop verkeerd. Dus stak hij zijn vlag maar in de hoogte. En laten wij nou toevallig op 1 lijn staan met de scorende Gerlof. Nou, ik kan u direct uit de droom helpen. Het scheelde wel 3 meter dus het vlagsignaal was volledig onterecht. De jonge scheidsrechter stond er niet eens ver van af en had het wel kunnen ruiken dat de grens fout zat maar hij honoreerde toch het vlagsignaal. Gelukkig is dit moment niet bepalend geweest in de uitslag anders geeft dat al helemaal een vieze smaak. Dus laat ik het (met enige moeite) hierbij. Minnertsga liet zich gelukkig ook niet van de wijs brengen en ging door met prima aanvalsspel. Het kreeg kansen via Feike en Hidde maar het vizier stond nog niet op scherp. Ook een boogbal van Jildert belandde over keeper Robert de Jong heen boven op het doel. Maar de goal kon niet uitblijven. In de 30e minuut had Gerlof een prima actie op rechts en speelde Hidde de Vries aan. Die draaide zich geweldig vrij en liet keeper de Jong volstrekt kansloos 0-1. Dat was volledig volgens de verhoudingen en Minnertsga rook bloed. In de 34e minuut stoomde Feike Nieuwhof op en hij waagde zijn kans op een meter of 20 van de goal Het schot laag in de uiterste hoek leek niet onhoudbaar maar de bal ging via de paal in het doel. 0-2 . Minnertsga zat op rozen en Rottevalle wist niet met de situatie om te gaan. Het probeerde het wel maar creëerde eigenlijk in de hele 1e helft geen enkele kans. Of het moest de kopbal al zijn van Dirk de Vries in de 42e minuut wat over ging. Na rust bracht trainer Marco v.d.Veen verse krachten in om het tij te keren maar het was Minnertsga die de wedstrijd op slot gooide. Feike Nieuwhof (die met de week beter gaat spelen) soleerde in de 51e minuut op rechts naar voren en gaf een afgemeten pass op Gerlof Glazema. Die wist hier wel raad mee en scoorde prima 0-3. Daarmee was de wedstrijd gedaan. Rottevalle probeerde het wel maar het zat er deze middag gewoon niet in. Het leek alsof ze wel een dag konden voetballen zonder 1 keer te scoren. Halve kansen waren zelfs schaars en dan stond bij ons nog altijd Jorn Helder in de goal die deze onschadelijk maakte. Minnertsga daarentegen was in de tegenaanval levensgevaarlijk en kreeg nog uitgelezen kansen. Trainer Duco Mulder had Enne Joostema direct na rust al ingebracht voor Jort en bracht een kwartier voor tijd Laurens en Rienk nog in voor Gerlof en Jildert. Maar dat was geen verzwakking deze keer. Minnertsga domineerde en kreeg nog open kansen via Laurens en Feike. En in de 85e minuut torpedeerde keeper Robert de Jong Laurens Hoekstra dusdanig in de 16 dat het fluitsignaal van scheids Nigro logisch was. Maar tot onze grote verbazing kregen we de vrije trap tegen. Wij vonden het allang goed. Onze middag kon niet meer stuk na een uitstekend optreden van onze hoofdmacht. Zonder zwakke plekken in het elftal en met een inzet die tot de verbeelding spreekt. Daarmee werd Rottevalle deze middag met succes besteden. Met die inzet kunnen er nog voldoende punten bijeen worden gesprokkeld. Volgende week de thuiswedstrijd tegen Twijzel. Tegen die ploeg werd uit op de valreep onterecht met 1-0 verloren dus daartegen is nog iets recht te zetten, We zullen zien.

Groetnis
    Nico

Voor de trouwe lezers die elke keer benieuwd zijn of hun favoriet ook binnen de lijnen stond hierbij de opstelling:
    Jorn Helder, Jens de Boer, Henk Helmus, Frans Schiphof, Jort Haagsma (Enne Kingma), Herre de Vries, Feike Nieuwhof, Mees Moerbeek, Gerlof Glazema (Laurens Hoekstra) Jildert de Vries ( Rienk v.d.Veen) Hidde de Vries