• Rijperkerk is de trotse koploper van de 3e klasse B met een indrukwekkend puntentotaal. Slechts 2 gelijke spelen en nog geen enkele verliespartij na 14 wedstrijden. Met 7 punten voorsprong op nummer 2 Berlikum, de ploeg die 2 weken geleden nog met 2-1 werd verslagen. Met een indrukwekkend aantal doelpunten van 38 stuks uit 14 wedstrijden. Ja, wat wil je ook, daar voorin met Robert v.d.Laan en Lammert van Althuis met respectievelijk 10 en 16 goals. Met bovendien een Mark Hendriks die met zijn 2 sterren op de terugweg is van een kruisbandblessure. Aan het roer van deze ploeg staat trainer Klaas de Boer die in zijn voetbalcarrière helemaal wist wat scoren was. Ik stond naast Remco v.d.Mossel langs het veld. Onze clubtopscoorder. Die vertelde even tussen neus en lippen door dat die zelfde Klaas de Boer in zijn voetballeven 2 keer zoveel goals als hij had gescoord. Indrukwekkend. Maaaaar, dat is natuurlijk geen garantie voor succes elke wedstrijd, dat zou deze middag wel blijken.
    Al was men van te voren natuurlijk wel gewaarschuwd. Duco Mulder startte wederom met Enno Kingma achter de spits en met Feike Nieuwhof op de plaats van Laurens Hoekstra. Die had afgelopen donderdag niet getraind. Scheidsrechter was Ale van Tuinen uit Workum. Een bekende voor ons want hij heeft al diverse malen bij ons gefloten. En om maar direct een oordeel te vellen, hij floot een prima wedstrijd al hoewel hij wel heel erg snel de fluit ter hand nam. Voor elk klein duwtje legde hij het spel stil en dat kwam het spel niet ten goede. Maar dat zijn keuzes en hij deed dat gelukkig bij beide teams.
    Rijperkerk begon voorzichtig aan de wedstrijd. Blijkbaar had het gelijke spel dat Minnertsga bij hun thuis had behaald (1-1) toch wel wat indruk achtergelaten. En Minnertsga begon frank en vrij aan de wedstrijd en was in de omschakeling het meest gevaarlijk. Zo kreeg het zijn eerste kans in de 18e minuut toen de verdediging van Rijperkerk werd opgejaagd en men balverlies leed. Maar de inzet van Jarco Kingma werd gekeerd door keeper Redmar Jorna. Toch zou Minnertsga op voorsprong komen. In de 27e minuut kreeg het een corner die door Jarco prima op het hoofd van Enno werd gelegd. Die kopte hem in de doelmond in een kluwen van spelers waar ook Feike Nieuwhof stond. Die schoot de bal prima binnen 1-0. Minnertsga bleef in het verdere verloop van de 1e helft het betere van het spel houden. In de 36e minuut kwam Jarco vrij voor de keeper in balbezit na een prima aanval maar werd er buitenspel geconstateerd. Een minuut later moest keeper Jorna gestrekt naar de hoek op een inzet van Hidde de Vries. De beste kans in de eerste helft kreeg Jarco Kingma nog vlak voor rust. Maar vrij voor de keeper schoot hij net over. Na rust kwam de wederom goed invallende Henk Helmus in het veld voor de geblesseerd geraakte Mees Moerbeek. De eerste kans was wederom voor Minnertsga. Maar het schot van Feike Nieuwhof in de 50e minuut werd geblokt. Toen al besloot trainer Klaas de Boer in te grijpen en wisselde zowel Guido Bloemsma als Johannes Meijer. Rijperkerk trok het spel meer naar zich toe maar echte grote kansen wist het niet te creëren. Duco wisselde in de 70e minuut Feike en Hidde voor Gerlof Glazema en Laurens Hoekstra. En de grootste kansen kreeg Minnertsga. In de 76e minuut stoomde de goed spelende Geert Siegersma mee op en schoot in vrije positie op doel. Maar zijn schot werd maar net geblokt. Rijperkerk zette nog eens extra aan. Het bracht Jurrian Schievink en Mark Hendriks nog in. Het zocht veelvuldig de lengte op van Robert v.d.Laan maar die kreeg deze middag geen voet aan de grond. Een boogbal van hem werd prima door Jorn Helder over de lat getikt en een vrije trap van Lammert van Althuis op een meter of 18 was wederom een prooi voor onze topdoelman. In de 85e minuut was het nog een keer Lammert van Althuis die schoot maar opnieuw keerde Jorn de bal. De beste kans kreeg Laurens Hoekstra echter. In de omschakeling was Minnertsga er vliegensvlug uit en ondanks een onterecht vlagsignaal van de grens van Rijperkerk (Scheidsrechter van Tuinen had het prima gezien) ging Laurens alleen op keeper Jorna af. Maar hij wist niet te scoren. Duco wisselde de moegestreden Jarco nog voor Jort Haagsma. Het laatste wapenfeit was voor Rijperkerk. Een vrije trap op een meter of 20 van Lammert van Althuis ging maar centimeters naast het doel van Jorn Helder. En ondanks de wel 10 minuten extra speeltijd die scheidsrechter van Tuinen er bij telde, kwam Minnertsga niet meer in gevaar en won het volkomen verdiend de wedstrijd. Met een geweldige inzet troefde het de koploper af en hield het de 3 punten in eigen huis. Zo bleek de voorspelling van onze grens Wim Abma de juiste te zijn. Hij garandeerde mij vorige week dat Minnertsga zou gaan winnen. Ik zal hem voortaan nog eens vragen.
    Na afloop van de wedstrijd konden we genieten van een vrijwilligersfeest van de club. Tot in de kleine uurtjes voor wie dat vol hield. Hiervoor was de kantine omgetoverd tot een echte gevangenis en hebben we kunnen genieten van een uitstekend georganiseerde avond. In een woord: het was super. Mijn complimenten voor de creatieve spellen die door de vrijwilligersploeg bedacht waren. Dat mijn groep waarin ik zat ook nog won, was de bijna logische kers op de taart. Maar zowel de kers als de taart heb ik niet meer gezien. De cola had zijn werk gedaan.
    Nu 2 weken vrij op de zaterdag (competitie ligt 2 weken stil) en wordt er aanstaande donderdag geoefend tegen Heeg.

Groeten Nico

En voor onze meest trouwe supporters die door Corona geveld waren (Oege v.d.Mossel en Jan Schotanus), hierbij de opstelling van Minnertsga :
    Jorn, Geert , Herre, Frans, Mees (Henk), Ydo, Hidde (Laurens), Enno, Jildert, Feike (Gerlof) en Jarco (Jort).